خانهتکنولوژیاینترنت و شبکهدانش و فناوری

آمازون پروژه Kuiper را با نام جدید «Amazon Leo» معرفی کرد

پس از چند پرتاب موفق در سال جاری، آمازون سرانجام نام رسمی Amazon Leo را برای پروژه ماهواره‌ای Project Kuiper خود انتخاب کرده است.

نام انتخاب شده توسط آمازون اشاره‌ای به اصطلاح مدار پایین زمین (Low Earth Orbit) دارد؛ مداری در ارتفاع کمتر از 2 هزار کیلومتر که منظومه 153 ماهواره‌ای آمازون در همان محدوده فعالیت می‌کند. نام اولیه پروژه نیز (Project Kuiper) از کمربند کویپر، ناحیه‌ای از اجرام آسمانی در بیرون از مدار نپتون، به دست آمده بود.

برنامه آمازون LEO

آمازون قصد دارد بیش از 80 مأموریت پرتابی انجام دهد که در مجموع حدود 3 هزار فضاپیما را در مدار قرار می‌دهند. پروژه LEO تاکنون شش پرتاب پشت‌سر گذاشته است؛ ازجمله سه پرتاب با استفاده از موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس که مجموعاً 72 ماهواره را به مدار رساندند. رقیب اصلی آمازون در این حوزه استارلینک اسپیس‌ایکس است که اخیراً ده‌هزارمین ماهواره خود را پرتاب کرد.

آمازون می‌گوید Leo به «گسترش اینترنت سریع و قابل‌اعتماد برای کاربرانی که خارج از پوشش شبکه‌های فعلی هستند» کمک خواهد کرد؛ هدفی که استارلینک نیز طی سال‌های اخیر برای آن تلاش کرده است. هر دو شرکت در صورت فراهم بودن شرایط مناسب می‌توانند به بهبود دسترسی اینترنت در مناطق محروم کمک کنند.

با‌این‌حال، پرتاب ده‌ها هزار ماهواره به مدار می‌تواند پیامدهای جدی ازجمله افزایش آلودگی فضایی، بالا رفتن خطر برخورد ماهواره‌ها و تهدید بیشتر برای مأموریت‌های سرنشین‌دار را به دنبال داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا