خانهتکنولوژیگجت هادانش و فناوری

عقب‌نشینی کوپرتینویی‌ها؛ اپل برچسب «کربن خنثی» را از اپل واچ و مک مینی حذف کرد

اپل در یک تغییر استراتژیک، ادعای «کربن خنثی» بودن را از صفحات رسمی محصولات اپل واچ و مک مینی M4 خود در سراسر جهان حذف کرده است. این اقدام نه به دلیل تغییر در فرایند تولید، بلکه به دلیل فشارهای قانونی و انتقادات گسترده درمورد نحوه تعریف این مفهوم صورت گرفته است.

به گزارش Cult of Mac، دلیل اصلی عقب‌نشینی اپل، یک دستورالعمل جدید از سوی اتحادیه اروپا است. این دستورالعمل که از سپتامبر ۲۰۲۶ اجرایی می‌شود، شرکت‌ها را از بازاریابی محصولات خود به عنوان «کربن خنثی» منع می‌کند، البته اگر این ادعا براساس «جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای» از طریق خرید اعتبار کربن باشد.

درواقع، اپل برای خنثی‌کردن نشر کربن در چرخه تولید خود، به جای حذف کامل آن، از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست‌محیطی دیگر، اعتبار کربن خریداری می‌کرد. قانون‌گذاران اروپایی این روش را «از نظر علمی نادرست و گمراه‌کننده برای مصرف‌کنندگان» می‌دانند، زیرا این حس را القا می‌کند که هیچ کربنی تولید نشده است، درحالی‌که در واقعیت، تنها اثرات آن در جای دیگری جبران شده است.

اگرچه این قانون فقط در اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، اما اپل تصمیم گرفته است تا برای حفظ یکپارچگی در بازاریابی خود، این تغییر را در سراسر جهان اعمال کند.

حذف برچسب کربن خنثی اپل واچ و مک مینی اپل

البته ماجرای کربن خنثی اپل جدید نیست. در اکتبر ۲۰۲۳، سازمان مصرف‌کنندگان اروپا ادعاهای این شرکت را گمراه‌کننده خوانده بود. چندی قبل نیز یک دادگاه در آلمان رسماً اپل را از بازاریابی محصولاتش با برچسب «کربن خنثی» در آن کشور منع کرد. این احکام قضایی یک حرکت جهانی به سمت شفافیت بیشتر در ادعاهای زیست‌محیطی بود و عقب‌نشینی اپل را تقریباً اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

کربن خنثی اپل

البته حذف این برچسب به معنای افزایش آلایندگی محصولات اپل نیست. این شرکت اکنون در تبلیغات خود بر روی سایر دستاوردهای زیست‌محیطی‌اش تمرکز کرده است. به عنوان مثال، اکنون تأکید می‌شود که مک مینی M4 با ۵۰ درصد مواد بازیافتی ساخته شده و در فرایند تولید آن از ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر استفاده شده است.

مهم‌تر از همه، اپل تأکید کرده است که هدف بزرگ و اصلی این شرکت، یعنی رسیدن به کربن خنثی واقعی برای تمام محصولاتش تا سال ۲۰۳۰، همچنان پابرجاست. درکل این تغییر صرفاً یک اصلاح در نحوه بازاریابی و ارتباط با مشتریان است، نه یک تغییر در اهداف بلندمدت زیست‌محیطی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا