حسابهای جدید مایکروسافت دیگر بهطور پیشفرض از رمز عبور استفاده نمیکنند

مایکروسافت تصمیم گرفته ورود بدون رمز عبور را به تنظیمات پیشفرض حسابهای جدید تبدیل کند؛ یعنی پس از این کاربران برای ثبتنام حسابهای جدید نیازی به واردکردن رمز عبور نخواهند داشت. این تغییر بخشی از تلاشهای جهانی برای حذف رمز عبور است که به مشکلات امنیتی بسیاری منجر شدهاند.
براساس گزارش «TheVerge» بهجای استفاده از رمز عبور، کاربران میتوانند از ویژگیهایی مانند Passkey، تشخیص چهره، تشخیص اثر انگشت یا «Windows Hello» برای ورود به حساب خود استفاده کنند. در این مقاله، به عملکرد این سیستم جدید و مزایای آن میپردازیم.
ورود به حساب مایکروسافت بدون رمز با Passkey
مایکروسافت اعلام کرده از این پس برای ساخت حسابهای جدید، ورود بدون رمز عبور بهصورت پیشفرض فعال خواهد بود. این تغییر به بخشی از روندی جهانی تبدیل شده که هدف آن حذف رمزهای عبور از فرایندهای ورود به سیستمها و جایگزینی آنها با روشهای جدید و امنتر است. این اقدام علاوهبر سادهترکردن فرایند ورود به سیستم، امنیت کاربران را نیز افزایش خواهد داد.

Passkey که جایگزینی امن رمزهای عبور معرفی شده، در واقع کلید دیجیتال است که بهجای رمز عبور از دستگاه شما استفاده میکند. این کلید ۲ بخش دارد: کلیدی عمومی که در وبسایت یا سرویس هدف ذخیره میشود و کلیدی خصوصی که فقط روی دستگاه شما قرار دارد. برای ورود به حساب، نیازی به واردکردن رمز عبور نخواهید داشت و فقط با استفاده از ویژگیهایی مانند تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره یا Windows Hello میتوانید وارد حساب کاربری خود شوید. این ویژگی بهویژه در دستگاههای موبایل و رایانهها، تجربهای سریعتر و امنتر فراهم میکند.
البته یکی از چالشهای این تغییر نیاز به نصب اپلیکیشن Microsoft Authenticator است. اگر این اپلیکیشن روی دستگاه نصب نشده باشد، کاربران نمیتوانند بدون رمز عبور کامل وارد سیستم شوند. البته استفاده از Passkey نیازمند Microsoft Authenticator نیست اما کاربرانی که این اپلیکیشن را نداشته باشند، همچنان باید برای حساب خود رمز تعیین کنند و از همه مزایای Passkey بهرهمند نمیشوند.

درنهایت، این تغییرات با هدف کاهش مشکلات امنیتی مرتبط با استفاده از رمزهای عبور و بهویژه افزایش امنیت در برابر حملات «Password Spraying» و فیشینگ طراحی شدهاند. این حرکت در کنار دیگر تلاشهای مایکروسافت و شرکای آن، مانند اپل و گوگل، نشانه تمایل این شرکتها به فضای دیجیتال امنتر و راحتتر برای کاربران است.