خانهتکنولوژیاینترنت و شبکهدانش و فناوری

رویترز: متا میلیاردها دلار از تبلیغات کلاه‌بردارانه در فیس‌بوک و اینستاگرام درآمد داشته است

براساس گزارش جدیدی از خبرگزاری رویترز، شرکت متا طی سال گذشته میلادی میلیاردها دلار از تبلیغات کلاه‌بردارانه در پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام درآمد کسب کرده است. طبق این گزارش، بخش قابل‌توجهی از تبلیغات مذکور منشأ چینی داشته‌اند و مدیران متا از ماهیت آنها آگاه بوده‌اند.

متا در سال‌های گذشته بارها به‌دلیل چالش‌های جدی در حوزه اعتماد عمومی مانند سوءاستفاده از داده‌های کاربران و تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان، زیر ذره‌بین قرار گرفته است. حالا گزارش رویترز مدعی شده که متا به‌طور آگاهانه تبلیغاتی با ماهیت کلاه‌بردارانه و محتوای نامناسب را پذیرفته است که این موضوع چالش‌های غول فناوری را بیشتر خواهد کرد.

درآمد متا از تبلیغات کلاهبردارانه در چین

طبق این گزارش، متا تنها در سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار از تبلیغات کلاهبردارانه ثبت‌شده در چین درآمد داشته است. این رقم حدود 19 درصد از کل درآمد 18 میلیارد دلاری این شرکت از بازار چین را تشکیل می‌دهد. درباره ماهیت این تبلیغات کلاهبردارانه گفته شده که به مواردی مانند پلتفرم‌های شرط‌بندی غیرقانونی مربوط می‌شوند.

رویترز پیش‌تر نیز گزارش داده بود که حدود 10 درصد از درآمد جهانی متا به تبلیغات جعلی و فریبکارانه اختصاص دارد.

گزارش رویترز همچنین فاش می‌کند که گروه‌های تحقیقاتی به مدیران متا پیشنهاد کرده‌اند که برای کاهش «آسیب‌های رو‌به‌افزایش» به کودکان و نوجوانان، سرمایه‌گذاری جدی‌تری در حوزه مقابله با تخلفات تبلیغاتی انجام شود. متا حتی در مقطعی یک کارگروه ویژه برای مقابله با کلاه‌برداری‌های تبلیغاتی در فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ تشکیل داده بود که توانست تا پایان 2024 میزان این تبلیغات را حدود 50 درصد کاهش دهد. بااین‌حال، این کارگروه پس از مدتی منحل شد و در ماه‌های بعد، حجم تبلیغات جعلی دوباره افزایش یافت.

براساس این گزارش، متا از گستردگی این مشکل آگاه بوده اما با توجه به اینکه اعمال اقدامات سخت‌گیرانه ممکن است بر درآمد شرکت تأثیر بگذارد، از واکنش جدی خودداری کرده است.

«راب لیترن»، مدیر ارشد سابق محصول فیسبوک، به رویترز گفته که حجم تبلیغات کلاهبردارانه پلتفرم‌های متا «غیرقابل دفاع» است و شرکت باید رویکردی کاملاً جدی و اضطراری برای رسیدگی به این مسئله داشته باشد.

در واکنش به این گزارش، «اندی استون»، سخنگوی متا، در گفتگو با رویترز اعلام کرده که کارگروه مقابله با کلاه‌برداری از ابتدا به‌صورت موقت تشکیل شده بود و «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل شرکت نقشی در انحلال آن نداشته است. او همچنین تأکید کرده مدیرعامل متا از تیم‌های مرتبط خواسته تلاش‌های خود برای کاهش انواع کلاه‌برداری در فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر محصولات متا را افزایش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا