۱۰ خودروی برتر جهان از نظر قدرت موتور

در سال ۲۰۲۵، مهندسان صنعت خودروسازی مرزهای آنچه که روی چهار چرخ امکانپذیر است را به شکل چشمگیری گسترش دادند. از استارتاپهای کوچک مستقر در گاراژها گرفته تا تولیدکنندگان باسابقه و افسانهای، همه در تلاش برای دستیابی به نهایت توان موتور بودند و محصولاتی خلق کردند که چند دهه پیش در قلمرو علمی-تخیلی جای میگرفتند. موتورهای خودرو امروزه از همیشه قدرتمندتر شدهاند و این نمادی از دیدگاه بلندپروازانه و پشتکار بیوقفه آن پیشگامانی است که با سختکوشی و تعهد، رؤیاهای مهندسی و نوآوری خود را به واقعیت بدل کردند.
هفت مورد از ده موتور قدرتمند این فهرست، همگی برقی یا هیبریدی هستند که آغاز دورهای نوین در سلطه قوای محرکه را نشان میدهد. با این حال، موتورهای احتراقی مانند هنسی و بوگاتی هنوز ثابت میکنند که مهندسی مکانیک میتواند نتایج خیرهکنندهای ارائه دهد. در ادامه، ۱۰ موتور قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۵ آمده است که هر کدام نقطه عطفی در عملکرد، نوآوری و دیدگاه مهندسی هستند.
دویل سیکستین V16
قدرت: ۵,۰۰۷ اسببخار

دویل سیکستین (Devel Sixteen) جاهطلبانهترین مورد این فهرست بوده و مدعی تولید توان شگفتآور ۵,۰۰۷ اسببخار از یک موتور V16 چهار توربو با حجم ۱۲.۳ لیتر است. این پروژه که در امارات متحده عربی توسعه یافته، نزدیک به دو دهه در حال شکلگیری بوده و همچنان بحثبرانگیز است، زیرا تأیید تولید نهایی هنوز وجود ندارد.
گزارشها نشان میدهند که خودروهای تحویل داده شده بیش از بازطراحی کوروتها نیستند و پیکربندی کامل V16 هنوز به طور عملی اثبات نشده است. با وجود این عدم قطعیتها، Devel Sixteen به عنوان نمادی از جاهطلبی مهندسی باقی میماند و تلاشی ستودنی برای شکستن سقف آنچه با احتراق داخلی ممکن است، محسوب میشود.
کونیگزگ جرما HV8
قدرت: ۲,۳۰۰ اسببخار

کونیگزگ (Koenigsegg) با جرما HV8 مرزهای مهندسی را باز هم جابهجا میکند؛ اولین هایپرکار چهار نفره جهان که توان ترکیبی ۲,۳۰۰ اسببخار تولید میکند. قوای محرکه هیبریدی این خودرو ترکیبی از یک پیشرانه V8 با توربوشارژرهای نصبشده بین بانکهای سیلندر و یک موتور برقی پیشرفته به نام Dark Matter است که تنها با وزن ۸۶ پوند حدود ۸۰۰ اسببخار قدرت تولید میکند.
جرما HV8 به دلیل توان عظیم و در عین حال کاربردی بودن، انقلابی محسوب میشود و فضایی برای بار و هشت جای لیوان ارائه میدهد در حالی که عملکردی در سطح هایپرکارها ارائه میکند.
ریماک نورا R
قدرت: ۲,۱۰۷ اسببخار

ریماک Nevera R نماد پیروزی نوآوری کرواسی در حوزهای است که سالها تحت سلطه غولهای اروپایی و آمریکایی بود. تولید ۲,۱۰۷ اسببخار قدرت از طریق چهار موتور برقی مستقل، مزایای منحصربهفرد برقیسازی را نشان میدهد: گشتاور فوری و کنترل دقیق وکتور گشتاور.
موسس شرکت، ماته ریماک، کار خود را از یک گاراژ آغاز کرد و پس از تبدیل یک بیامو به یک خودرو مسابقهای برقی، امروز شرکتش با پورشه همکاری میکند و فناوری خود را در سطح جهانی عرضه میکند.
نیروی محرکه الکتریکی چهار موتوره آسپارک اُول
قدرت: ۱,۹۸۴ اسببخار

خودروی آسپارک اُول (Aspark Owl) ژاپن یکی از شگفتانگیزترین شاخصهای عملکرد را ارائه میدهد و نیروی خود را از یک سیستم الکتریکی چهارموتوره تولید میکند. تواناییهای مهندسی این خودرو ناشی از ساختار سبکوزن فیبر کربنی آن است، با یک موناکوک که کمتر از ۲۶۵ پوند وزن دارد. این موضوع باعث میشود که اُول سبکتر از بسیاری از موتورسیکلتها باشد.
به عنوان یک سیستم الکتریکی، اُول نشان میدهد که پیکربندیهای مدولار چهارموتوره چگونه قابل مقیاسپذیری هستند و چطور میتوان تراکم توان فوقالعاده بالا را با ظرافت مهندسی ترکیب کرد. این خودرو توانایی ژاپن در خلق نه تنها خودرو بلکه سیستمهای محرکه الکتریکی انقلابی را به نمایش میگذارد.
سیستم محرکه الکتریکی چهار موتوره لوتوس اویجا
قدرت: ۱,۹۷۲ اسببخار

ورود لوتوس به دنیای پیشرانههای الکتریکی با سیستم محرکه اویجا (Evija)، نیروی خود را از طریق چهار موتور مستقل نصبشده روی هر چرخ تولید میکند. این سیستم موتور، انعطافپذیری حرکت الکتریکی توزیعشده را برجسته میکند و امکان هدایت دقیق گشتاور را برای بهبود هندلینگ و شتاب فراهم میآورد.
با وزن کمتر از بسیاری از رقبای خود، سیستم محرکه اویجا قدرت را با سبکی نسبی متعادل میکند. برای لوتوس، این موضوع نمایانگر تغییر رویکرد از فلسفه سبکوزن موتورهای احتراقی کالین چاپمن به سمت قدرت الکتریکی است، اما همچنان به اصل همیشگی کنترل رانش از طریق چابکی پایبند میماند.
سیستم الکتریکی چهارموتوره پینینفارینا باتیستا
قدرت: ۱,۹۰۰ اسببخار

سیستم الکتریکی باتیستا (Battista) که توسط ریماک تأمین شده است، نیرو را از طریق چهار موتور منتقل میکند و نشان میدهد چگونه پلتفرمهای مدولار خودروهای الکتریکی میتوانند بین برندهای مختلف تطبیق داده شوند. پینینفارینا (Pininfarina) از یک سیستم محرکه بهره برده است تا سبک طراحی ایتالیایی را با مهندسی پیشرفته کرواسیایی تلفیق کند.
این سیستم چهار موتوره تنها به اعداد خام محدود نمیشود بلکه کنترل و کشش دقیق را نیز ارائه میکند. این نمونه نمایانگر بلوغ موتورهای الکتریکی با توان بالا است، جایی که چندین سازنده میتوانند به پلتفرمهای مشترک دسترسی پیدا کرده و آنها را بدون از دست دادن هویت برند خود ادغام کنند.
هنسی فیوری V8 تویین توربو
قدرت: ۱,۸۱۷ اسببخار

موتور فیوری، یک V8 تویینتوربوی ۶.۶ لیتری است که توسط هنسی به صورت دستی ساخته شده و یکی از بالاترین خروجیهای تأیید شده در میان سیستمهای احتراق داخلی خالص را تولید میکند.
فیوری به خاطر کارایی خود مورد تحسین قرار گرفته است. زمانی که با شاسی موناکوکی فیبر کربن ترکیب میشود، خودرو به بهترین نسبت قدرت به وزن در این فهرست دست مییابد.
طراحی این موتور بر سادگی مفهوم اما شدت اجرا تأکید دارد: بیشینهسازی جریان هوا، سوخت و فشار توربو برای رساندن معماری V8 به حداکثر محدودیت خود. در عصری که با حرکت به سوی الکتریکی شدن مشخص میشود، فیوری نمایشی مدرن و جسورانه از موتورهای احتراق داخلی به شمار میرود.
بوگاتی توربیلون V16 هیبریدی
قدرت: ۱,۸۰۰ اسببخار

بوگاتی توربیلون یک موتور V16 با حجم ۸.۳ لیتر و تنفس طبیعی ارائه میدهد که با همکاری شرکت کاسورث توسعه یافته و با سه موتور الکتریکی تقویت شده تا مجموع توان خروجی به اسببخار برسد. دور موتور V16 به ۹,۲۰۰ دور بر دقیقه میرسد، که رقمی شگفتآور برای یک موتور حجیم بدون سیستم توربو یا سوپرشارژر محسوب میشود.
افزودن سیستم الکتریکی علاوه بر افزایش پاسخگویی، به پایداری و کارایی محیطی خودرو نیز کمک میکند و نشاندهنده گذر بوگاتی از میراث W16 خود است. فراتر از اعداد، موتور V16 با تمرکز بر تعادل و دقت مهندسی شده و فلسفه بوگاتی در ترکیب هنر و مهارت فنی را ادامه میدهد.
سیستم الکتریکی هایپر انجین شیائومی
قدرت: ۱,۵۲۶ اسببخار

موتورهای V8 و V6 هایپر انجین شیائومی، اولین گام بزرگ این شرکت چینی در مهندسی خودرو را تعریف میکنند. این پیشرانهها با سرعتهای چرخشی بیش از ۲۷,۰۰۰ دور بر دقیقه و بازده بیش از ۹۸ درصد عمل میکنند و ثابت میکنند که نیروی محرکه خودروهای برقی میتواند بهطور چشمگیری افزایش یابد و همزمان از نظر هزینه بهینه باقی بماند. این امر باعث میشود هایپر انجین یکی از متراکمترین واحدهای محرکه موجود باشد، با دستیابی به نسبت توان به وزن ۱۰.۱۴ کیلووات بر کیلوگرم.
ویژگی متمایز آن، دسترسی آسان آن است. این سیستم عملکردی در سطح خودروهای هایپرکار ارائه میدهد اما با کسری از هزینه سنتی، و نشان میدهد که فناوری پیشرفته محرکه برقی میتواند برای طیف گستردهای از کاربران قابل استفاده و دموکراتیزه شود.
موتور V8 تویینتوربو کونیگزگ CC850
قدرت: ۱,۳۸۵ اسببخار

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 تویینتوربو در کونیگزگ CC850 قادر است ۱,۳۸۵ اسببخار تولید کند، اما نوآوری این خودرو تنها به اعداد خام محدود نمیشود. سیستم Engage Shift این خودرو اجازه میدهد همان جعبهدنده هم به صورت خودکار ۹ سرعته عمل کند و هم تجربه لمس و حس رانندگی یک جعبهدنده دستی ۶ سرعته را شبیهسازی کند.
این تلفیق منحصربهفرد از دینامیک جعبهدنده نشاندهنده تعهد کونیگزگ به عملکرد بالا و تجربه هیجانانگیز راننده است. این پیشرانه برای شتابگیری بیوقفه طراحی شده و رابطه راننده با قدرت افراطی را بازتعریف میکند.
نتیجهگیری
پیشرانههای این فهرست فراتر از یک جدول مشخصات فنی هستند و در واقع، نشانههای مهمی در مسیر مداوم نوآوری در صنعت خودرو به شمار میروند. اگر به آینده نگاه کنیم، مشخص است که تنها قدرت اسببخار تعیینکننده آینده نخواهد بود. تعادل بیشتر، بهرهوری بالاتر و سیستمهای هوشمند به اندازه اعداد خام اهمیت خواهند داشت.
با این حال، در سال ۲۰۲۵ این پیشرانهها یادآور جاهطلبیهای انسانی هستند. چه از طریق پیستونها و چه از طریق الکترونها، تلاش برای دستیابی به سرعت، قدرت و نوآوری همانند گذشته بیوقفه ادامه دارد.





