گوگل ادعای مدیر اپل مبنی بر کاهش جستجوی کاربران را رد کرد

در حالی که «ادی کیو»، معاون ارشد اپل، به تازگی ادعا کرده بود استفاده از موتور جستجو در سافاری کاهش یافته، گوگل با انتشار بیانیهای رسمی این ادعا را رد کرد و از رشد ادامهدار استفاده از جستوجوی خود حتی در دستگاههای اپل خبر داد.
معاون ارشد بخش خدمات اپل، روز گذشته در دادگاه اعلام کرد برای نخستینبار در ماه آوریل میزان جستجو از طریق مرورگر سافاری کاهش یافته و کاربران بیشتر به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT روی آوردهاند. ارزش سهام گوگل با انتشار این گزارش حدود 8 درصد افت کرد.
با این حال، گوگل در واکنش به این اظهارات در پستی رسمی در وبلاگ خود این ادعا را زیر سؤال برد. این شرکت اعلام کرد که همچنان شاهد رشد کلی در تعداد جستوجوهاست، از جمله افزایش درخواستها از دستگاهها و پلتفرمهای اپل.
گوگل: جستجو در دستگاههای اپل همچنان در حال افزایش است

در بیانیه رسمی گوگل آمده است:
«ما همچنان شاهد رشد کلی درخواستها در جستجو هستیم. این شامل افزایش در تعداد جستجوهایی است که از دستگاهها و پلتفرمهای اپل انجام میشود. بهطور کلی، با افزودن قابلیتهای جدید به موتور جستجوی خود، کاربران کاربرد بیشتری برای گوگل سرچ پیدا کردهاند و به شیوههای جدیدی مانند استفاده از اپلیکیشن گوگل، جستوجو صوتی یا Google Lens از آن بهره میبرند. ما از ادامه این نوآوری هیجانزدهایم و منتظر اشتراکگذاری اخبار بیشتر در کنفرانس Google I/O هستیم.»
در حالی که جزئیات بیشتری درباره تفاوت میان ادعای گوگل و اظهارات ادی کیو منتشر نشده، برخی تحلیلگران احتمال میدهند که منظور کیو کاهش استفاده در داخل مرورگر سافاری بوده و گوگل در بیانیه خود به استفاده از اپلیکیشنهای اختصاصی در دستگاههای اپل مانند اپ گوگل اشاره دارد که ممکن است کاهش استفاده از سافاری را جبران کرده باشد.
این اظهارات در جریان پرونده دادگاهی مطرح شده که به بررسی قرارداد چند ده میلیارد دلاری گوگل و اپل برای پیشفرض بودن گوگل به عنوان موتور جستوجوی سافاری میپردازد؛ قراردادی که برخی آن را مصداقی از انحصارطلبی در بازار جستوجو میدانند.
از آنجایی که اپل سالانه سود هنگفتی از این قرارداد دریافت میکند، کیو سعی داشت این توافق را غیرانحصاری و رو به افول جلوه دهد تا ادامه آن از نظر قانونی امکانپذیر باشد. او همچنین اعلام کرد که اپل بهزودی موتورهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Anthropic و Perplexity را به گزینههای جستوجو در سافاری اضافه خواهد کرد.