دانش و فناوریکسب و کار، صنعت و تجارت

نوکیا سال‌هاست گوشی تولید نکرده، اما هنوز از نام خود استفاده می‌کند

نوکیا از طریق ردیت تأیید کرده که به دنبال همکاری با تولیدکنندگان گوشی برای فرصت‌های اعطای مجوز برند است. این شرکت در پاسخ به پرسشی درباره توافق‌های آتی برای صدور مجوز برند تلفن همراه چنین اظهار نظری کرده است. این در حالی است که همکاری نوکیا و HMD نیز به پایان نزدیک می‌شود. در سال‌های اخیر، HMD و نوکیا به‌تدریج همکاری خود را در زمینه صدور مجوز برند کاهش داده‌اند؛ توافقی که براساس آن، HMD گوشی‌های هوشمند و ساده را با نام تجاری شرکت فنلاندی عرضه می‌کرد. اکنون نوکیا از راهی غیرمعمول برای تأیید تمایل خود به یافتن شریک جدید استفاده کرده است.

حساب رسمی مدیر انجمن نوکیا در ردیت (نقل از Mobilissimo) اعلام کرده که شرکت در پی همکاری با «یک تولیدکننده بزرگ گوشی‌های همراه» است که مایل به بررسی «فرصت‌های مشترک» باشد. تصویر این پیام در ادامه قابل مشاهده است. این شیوه‌ای جالب از سوی نوکیا برای اعلام علاقه‌مندی به صدور مجدد مجوز برند خود به یک شرکت تولیدکننده گوشی محسوب می‌شود. البته این شرکت در حال پاسخ به پرسشی از سوی کاربران درباره آینده اعطای مجوز برند بوده است. با این حال، همین پاسخ حاکی از آن بود که Nokia تاکنون جانشینی برای توافق در حال پایان با HMD نیافته است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نزدیک به دو سال از زمانی که HMD اعلام کرد قصد دارد گوشی‌های هوشمند را با برند خود عرضه کند، گذشته است. با این حال، این شرکت همچنان گوشی‌های ساده با برند نوکیا ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، توافق صدور مجوز میان HMD و Nokia تا سال ۲۰۲۶ اعتبار خواهد داشت.

نوکیا

در چارچوب این توافق، HMD مجموعه‌ای از پتنت‌های مرتبط با نوکیا را به دست آورد، بسیاری از کارکنان سابق نوکیا را به استخدام درآورد و نسخه‌های مدرن از گوشی‌های کلاسیک این برند را روانه بازار کرد. این شرکت نوپا همچنین گوشی پرچم‌دار جاه‌طلبانه اما ناموفق Nokia 9 PureView را عرضه کرد، ولی نتوانست مدل‌های پرچم‌دار دیگری در ادامه آن ارائه کند. در عوض، تمرکز خود را به محصولات میان‌رده و دستگاه‌های قابل تعمیر معطوف کرد. اخیراً نیز این شرکت اعلام کرده از بازار آمریکا خارج خواهد شد و دلیل آن را «شرایط پیچیده ژئوپولیتیکی و اقتصادی» عنوان کرده است.

با وجود چالش‌های پیش روی HMD، مشخص نیست که آیا برند دیگری بتواند عملکردی بهتر با نام نوکیا داشته باشد یا خیر. شاید یک شرکت بزرگ‌تر بتواند گوشی‌های پرچم‌دار نوکیا را با فناوری پیشرفته‌تر عرضه کند و منابع بیشتری در زمینه بازاریابی و تحقیق و توسعه اختصاص دهد. با این حال، HMD با وجود امتیازهای خاصی که داشت، نتوانست انتظارات را برآورده کند. افزون بر این، به نظر می‌رسد برند نوکیا نزد نسل جوان‌تر به‌طور چشمگیری کم‌رنگ شده است. بنابراین، احتمال احیای رقابت برند نوکیا با شرکت‌هایی چون سامسونگ، اپل و سایر رقبا چندان واقع‌بینانه نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا