عملیات پرنده آبی؛ یک استارتاپ آمریکایی میخواهد توییتر را دوباره زنده کند

یک استارتاپ مستقر در ایالت ویرجینیا که خود را Operation Bluebird میخواند، دادخواستی رسمی را نزد اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ثبت کرده و از این نهاد فدرال خواسته تا علائم تجاری شرکت X مربوط به واژههای «Twitter» و «tweet» را لغو کند، چرا که به ادعای آنها شرکت ایکس این علائم را رها کرده است.
به گزارش Arstechnica، در متن این دادخواست آمده است: «برندهای TWITTER و TWEET بهطور کامل از محصولات، خدمات و بازاریابی شرکت ایکس حذف شدهاند و این به معنای کنار گذاشتن عملی این برند تاریخی، بدون هیچ قصدی برای ازسرگیری استفاده از آن است. پرنده TWITTER زمینگیر شده است.»
توییتر شاید با عملیات پرنده آبی دوباره به جمع شبکههای اجتماعی بازگردد
در صورت موفقیت، دو نفر از رهبران این گروه گفتهاند که Operation Bluebird قصد دارد یک شبکه اجتماعی با نام Twitter.new راهاندازی کند؛ اقدامی که ممکن است از اواخر سال آینده میلادی عملی شود. پلتفرم Twitter.new هماکنون دارای یک نمونه اولیه فعال است و از کاربران دعوت میکند نامهای کاربری خود را رزرو کنند.

«مایکل پراف»، وکیل اهل ایالت ایلینوی و بنیانگذار Operation Bluebird، گفته که در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی مشابه توییتر بیشتری شکل گرفتهاند یا رشد کردهاند؛ از جمله تردز، بلواسکای و Mastodon. اما هیچکدام به اندازه توییتری که پیش از تصاحب ماسک وجود داشت، از نظر مقیاس و شناخت برند، بزرگ و شناختهشده نیستند.
او افزود: «قطعاً جایگزینهایی وجود دارند، اما فکر نمیکنم هیچکدام درحالحاضر آنقدر بزرگ باشند که بتوانند در گفتوگوی ملی تفاوت معناداری ایجاد کنند؛ منتها یک توییتر جدید واقعاً میتواند چنین اثری داشته باشد.»
ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. او نام شرکت و هویت برند را از «توییتر» به «ایکس» تغییر داد. به گفته Operation Bluebird، این تصمیم فرصتی ایجاد کرد تا نام توییتر بهعنوان یک برند رهاشده تلقی شود. ماسک در سال ۲۰۲۳ در توییتی نوشت: «ما با برند توییتر خداحافظی خواهیم کرد و بهتدریج، همه پرندهها هم خواهند رفت.»





