سامسونگ گلکسی نوت ۷ همچنان تهدیدی برای برخی فرودگاهها است

سری گلکسی نوت همواره جایگاه خاصی در دل کاربرانی داشته که تجربه استفاده از یکی از گوشیهای هوشمند شاخص این خانواده را داشتهاند. موفقیت این خط تولید از سامسونگ موجب شد برندهای دیگر نیز به سمت طراحی گوشیهایی با ابعاد بزرگتر، موسوم به فبلتها، گرایش پیدا کنند و بدین ترتیب، سنتهای رایج بازار امروزی شکل بگیرد. با این حال، اگر بخواهیم جنبههای منفی این مجموعه را نیز بررسی کنیم، هنوز سایهای تیره بر میراث این برند سنگینی میکند؛ و آن چیزی نیست جز گلکسی نوت ۷. شاید اغراقآمیز به نظر برسد، اما برخی فرودگاههای ایالات متحده همچنان هشدارهایی درباره خطرات بالقوه این مدل منتشر میکنند، هرچند احتمال همراه داشتن چنین گوشیهایی توسط مسافران بسیار اندک است.
فاجعه گلکسی نوت ۷ – بازگشتی به گذشته
برای کسانی که از ماجرا بیاطلاعاند، باید گفت که گلکسی نوت ۷ در سال ۲۰۱۶ به عنوان نسخهای ارتقاءیافته نسبت به مدل پیشین خود معرفی شد. طراحی چشمنواز دستگاه با روند پیشین این خانواده هماهنگ بود و از نظر مشخصات فنی نیز در سطح قابل قبولی قرار داشت. این گوشی همچنین نخستین محصول سامسونگ بود که به اسکنر عنبیه چشم مجهز شد؛ فناوری تازهای در زمینه تأیید هویت که در عمل نتوانست انقلابی ایجاد کند. این قابلیت بیشتر جنبه نمایشی داشت یا شاید به اندازه حسگر اثر انگشت کاربردی نبود و در نهایت کنار گذاشته شد. با این حال، اگر نگاهی به خود دستگاه بیندازیم، میتوان گفت که پتانسیل تبدیل شدن به یک موفقیت دیگر برای این خانواده را داشت، اما نقص جدی در طراحی باتری، باعث شد برخی دستگاهها به طور ناگهانی دچار احتراق خودبهخود شوند.
مدت کوتاهی پس از عرضه، گزارشهایی درباره آتش گرفتن ناگهانی دستگاهها از نقاط مختلف جهان منتشر شد. در مجموع، ۳۵ مورد خرابی به ثبت رسید. سامسونگ در واکنش فوری، فراخوان اضطراری صادر کرد و بررسیهایی را برای یافتن منشأ مشکل آغاز نمود. چند ماه بعد و پس از انجام فرآیند فراخوان، شرکت اعلام کرد که طراحی معیوب باتری دلیل اصلی این حادثه بوده است. این حادثه یکی از گستردهترین موارد فراخوان در تاریخ گوشیهای هوشمند به شمار میرفت. هر شرکت دیگری ممکن بود در برابر چنین بحرانی نابود شود، اما سامسونگ با توجه به عظمت و تنوع بخشهای فعالیت خود، از این بحران جان سالم به در برد. این شرکت چندین مرحله فراخوان انجام داد؛ نخست به صورت داوطلبانه و سپس گزینههایی را برای کسانی که حاضر به بازگرداندن گوشی نبودند ارائه داد، از جمله ارائه بهروزرسانیهایی که تدریجاً ظرفیت شارژ دستگاه و به دنبال آن کارایی آن را کاهش میداد.

بزرگترین فراخوان تاریخ گوشیهای هوشمند
در ژانویه سال ۲۰۱۷، از میان ۳ میلیون دستگاه Note 7 عرضهشده، حدود ۱۲۰ هزار عدد همچنان در بازار در گردش بودند. این تعداد در مقایسه با حجم کل تولید، اندک محسوب میشد. با گذشت نزدیک به یک دهه، هنوز برخی فرودگاهها نسبت به این مدل هشدار میدهند. این امر چندان تعجبآور نیست، بهویژه با در نظر گرفتن حادثهای خاص که در آن یک دستگاه خاموش Galaxy Note 7 در طول پرواز دچار انفجار شد.
با وجود تمامی نگرانیها، احتمال وقوع حادثهای در ارتباط با نوت ۷ در هواپیما نزدیک به صفر است. باور اینکه هنوز فردی از این گوشی استفاده کند دشوار است، چرا که با مشکلات جدی ناشی از نرمافزارهای منسوخشده روبرو خواهد بود. این گوشی با نسخه Android 6.0.1 Marshmallow عرضه شد و هر کاربری امروز بخواهد از آن استفاده کند، به احتمال زیاد در اجرای برنامهها به ناسازگاریهای جدی برخواهد خورد. افزون بر این، تصور اینکه یک باتری مشکلدار پس از گذشت ۹ سال همچنان دوام آورده باشد، چندان منطقی به نظر نمیرسد، چرا که عمر مفید چنین باتریهایی قطعاً پیش از این به پایان رسیده است. با وجود احتمال ناچیز، شرکتهای هواپیمایی همچنان با یادآوری این ماجرا، سایه سنگین آن را بر برند سامسونگ زنده نگاه میدارند.
سایه نوت ۷ و احتیاط سامسونگ در زمینه فناوری باتری
بیتردید بسیاری از برندها توان عبور از بحرانی مشابه را نداشتند، اما سامسونگ به واسطه گستردگی فعالیتهایش در صنایع مختلف توانست خسارات ناشی از این ماجرا را جبران کند. این شرکت بالغ بر ۳ میلیون گوشی فروختهشده را مشمول فراخوان کرد و ناگزیر به بازپرداخت هزینهها شد. هزینههای مالی این اقدام هنگفت بود، اما سامسونگ موفق شد بر آن فائق آید. پس از جمعآوری گوشیها، تجربههای بهدستآمده به بهبود روند تولید کمک کرد. این شرکت حتی بعدها نسخهای از نوت ۷ تحت عنوان Galaxy Note 7 FE را روانه بازار کرد که در واقع مدل بازسازیشدهای از نسخه اصلی بود، اما با باتری ایمنتر. با وجود این، خاطره تلخ آن رویداد هنوز هم بر تصمیمات سامسونگ در زمینه نوآوریهای مربوط به باتری تأثیر میگذارد و مانع از اتخاذ رویکردهای جسورانه میشود.

فناوری سیلیکونکربن – ارتقایی که کاربران سامسونگ از آن محروم میمانند
برندهای چینی اکنون در حال گذار به نسل جدید باتریهای Si-C (سیلیکونکربن) هستند؛ فناوریای که با چگالی انرژی بالاتر، امکان طراحی گوشیهای باریکتر را فراهم میسازد. سامسونگ، در مقابل، همچنان به استفاده از باتریهای لیتیومی مرسوم ادامه میدهد. طبق اطلاعات پشتپرده، همین سابقه تاریخی نوت ۷ دلیل اصلی تردید سامسونگ در تغییر مسیر است. همین موضوع احتمالاً بر استفاده از فناوری شارژ سریع نیز اثر گذاشته است. در حالی که برندهای چینی مرزهای نوآوری را پشت سر میگذارند، سامسونگ همچنان به شارژ 25W و نهایتاً 45W اکتفا میکند. باتریهای کنونی سامسونگ و توان شارژی که ارائه میدهد از پایداری خوبی برخوردارند، و این برند تمایلی به آزمودن فناوریهای ناشناخته ندارد مگر آنکه کاملاً ایمن باشند. در این میان، سامسونگ تنها نیست، چرا که گوگل و اپل نیز رویکردی محتاطانه در این زمینه اتخاذ کردهاند.
گوشیهایی مانند گلکسی S25 اج و آیفون ۱۷ ایر قطعاً میتوانستند از مزایای باتریهای سیلیکونکربن بهرهمند شوند. همچنین این فناوری میتوانست تحول مهمی در گوشیهای تاشو نظیر سری گلکسی زد فولد و زد فلیپ ایجاد کند. با این حال، ممکن است چند سالی زمان لازم باشد تا سامسونگ به بهرهگیری از این فناوری روی آورد. تا آن زمان، برندهای چینی همچون آنر، شیائومی و وان پلاسمیتوانند با عرضه گوشیهایی با باتریهای فوقالعاده حجیم، مزیت رقابتی قابلتوجهی در اختیار داشته باشند.