دانش و فناوریدانش و فناوری اینترنت و شبکه تکنولوژی

اعتراف جنجالی گوگل در دادگاه: سرعت افول وب آزاد افزایش یافته است

گوگل در یک سند حقوقی اعترافی عجیب کرده که با روایت ماه‌های اخیر این شرکت کاملاً در تضاد است. این غول فناوری در دفاعیات خود در پرونده ضدانحصار فناوری تبلیغات به صراحت اعلام کرده «که وب آزاد درحال افولی پرسرعت است.»

براساس گزارش Ars Technica، این جمله که در پرونده رسمی گوگل در دادگاه ثبت شده، موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است، زیرا با ادعاهای مکرر مدیران این شرکت مبنی‌بر «شکوفایی وب» و عدم تأثیر منفی جستجوی هوش مصنوعی بر ترافیک وب‌سایت‌ها، ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. منتقدان معتقدند گوگل فقط زمانی که کسب‌وکار پرسود تبلیغاتش در معرض خطر قرار گرفته، حاضر به پذیرش این واقعیت تلخ شده است.

اعتراف گوگل درباره افول وب آزاد

اعتراف گوگل در چارچوب پرونده‌ای صورت گرفته که در آن وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تجزیه و فروش اجباری بخشی از کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل به دلیل انحصارطلبی غیرقانونی است. گوگل در دفاعیه خود استدلال می‌کند که اجبار این شرکت به فروش بازار تبلیغاتی‌اش (AdX) فقط «افول وب آزاد را تسریع خواهد کرد» و به ناشرانی که برای بقا به درآمدهای تبلیغاتی متکی هستند، آسیب جدی خواهد زد.

اظهارت گوگل درباره افول اینترنت آزاد

سخنگوی گوگل در واکنش به جنجال‌های ایجاد شده، این جمله را «گلچین‌شده و تعبیری اشتباه» خواند و ادعا کرد که منظور گوگل نه کل «وب آزاد» بلکه افول «تبلیغات نمایشی در وب آزاد» بوده است. به گفته آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها درحال انتقال به سمت تبلیغات در تلویزیون‌های متصل به اینترنت و رسانه‌های خرده‌فروشی‌هاست و این موضوع به ضرر تبلیغات سنتی در وب‌سایت‌ها تمام شده است.

بااین‌حال، بسیاری از تحلیلگران اصلاحیه سخنگوی گوگل را نیز بی‌معنا می‌دانند، زیرا اگر تبلیغات در وب‌سایت‌ها سودآور نباشد، انگیزه گوگل برای ارسال ترافیک به آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. این دوگانگی در گفتمان گوگل وقتی آشکارتر می‌شود که اظهارات مدیران ارشد آن را مرور می‌کنیم. مدیرانی مانند «سوندار پیچای» و «لیز رید» در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که ترافیک جستجو به سمت وب‌سایت‌ها «نسبتاً پایدار» مانده است.

جالب‌تر اینکه گوگل برای اثبات «شکوفایی» وب، به آماری استناد می‌کند که نشان می‌دهد خزنده‌های این شرکت از سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۴۵ درصدی در محتوای قابل ایندکس‌شدن بوده‌اند. اما منتقدان بلافاصله این سؤال را مطرح می‌کنند که کیفیت این محتوای جدید چگونه است؟ با توجه به انفجار ابزارهای هوش مصنوعی، این احتمال قوی وجود دارد که بخش بزرگی از این رشد ۴۵ درصدی، مربوط به محتوای کم‌کیفیت و تولیدشده توسط هوش مصنوعی باشد که ارزشی برای تبلیغ‌کنندگان ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا